اعتقاد مذهب شیعه در مورد مرکب و جسم و جوهر و عرض نبودن خداوند


علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌نویسد:


حق تعالی مرکب نیست، و جسم و جوهر و عرض نیست، او را مکانی نیست. باید دانست که موجود یا مرکب است یا بسیط: و مرکب آن است که اجزاء داشته باشد. یا در خارج مانند آدمی که مرکب است از اعضاء و اخلاط بدنی و عناصر اربعه، یا در ذهن مانند جنس و فصل؛ و بسیط آن است که جزئی نداشته باشد. و حق تعالی بسیط مطلق است، و او را جزئی نیست، زیرا که اگر جزئی داشته باشد محتاج به آن جزء خواهد بود در وجود، و ممکن خواهد بود، و جوهر نیست زیرا که جوهر از اقسام ممکن است و او واجب الوجود بالذات است و عرض نیست مانند سفیدی و سیاهی زیرا که عرض محتاج است به محل، و هر محتاجی ممکن است. و جسم نیست زیرا که جسم مرکب است از اجزاء، و محتاج است به اجزاء. و در مکان و جهت نیست زیرا که هرجه در مکان و جهت است یا جسم است یا در جسم حلول کرده است، و خدا منزه است از هر دو. و حرکت و انتقال از مکانی به مکانی یا از محلی به محلی بر او محال است زیرا که این‌ها از لوازم جسم و جسمانی است.


حق الیقین، تالیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵، چاپ انتشارات سرور


تیرباران مطهر پیکر امام حسن علیه السلام توسط عایشه

عاقبت کم و زیاد کردن تعداد ائمه معصومین علیهم السلام (فرق ضاله زیدیه، اسماعیلیه، همبوشیه و ...)

اعتقاد مذهب شیعه در مورد مرکب و جسم و جوهر و عرض نبودن خداوند

جسم ,مرکب ,عرض ,جوهر ,بسیط ,حق ,زیرا که ,و عرض ,جسم و ,و جوهر ,و جسم

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ریزش مو آموزش رایگان کسب درآمد از فروش فایل فروشگاه سل یو sepantaseo انگیزان سوالات بنای سفت کار درجه 2 { امتحانات نهایی } درب ضد سرقت و درب چوبی در آرزوی جهانی امن... هوشمند سازی کسب و کار Bussines Intallagence 블랙핑크 동생