اعتقاد مذهب شیعه در مورد مرکب و جسم و جوهر و عرض نبودن خداوند


علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌نویسد:


حق تعالی مرکب نیست، و جسم و جوهر و عرض نیست، او را مکانی نیست. باید دانست که موجود یا مرکب است یا بسیط: و مرکب آن است که اجزاء داشته باشد. یا در خارج مانند آدمی که مرکب است از اعضاء و اخلاط بدنی و عناصر اربعه، یا در ذهن مانند جنس و فصل؛ و بسیط آن است که جزئی نداشته باشد. و حق تعالی بسیط مطلق است، و او را جزئی نیست، زیرا که اگر جزئی داشته باشد محتاج به آن جزء خواهد بود در وجود، و ممکن خواهد بود، و جوهر نیست زیرا که جوهر از اقسام ممکن است و او واجب الوجود بالذات است و عرض نیست مانند سفیدی و سیاهی زیرا که عرض محتاج است به محل، و هر محتاجی ممکن است. و جسم نیست زیرا که جسم مرکب است از اجزاء، و محتاج است به اجزاء. و در مکان و جهت نیست زیرا که هرجه در مکان و جهت است یا جسم است یا در جسم حلول کرده است، و خدا منزه است از هر دو. و حرکت و انتقال از مکانی به مکانی یا از محلی به محلی بر او محال است زیرا که این‌ها از لوازم جسم و جسمانی است.


حق الیقین، تالیف علامه مجلسی، صفحه ۲۵، چاپ انتشارات سرور


تیرباران مطهر پیکر امام حسن علیه السلام توسط عایشه

عاقبت کم و زیاد کردن تعداد ائمه معصومین علیهم السلام (فرق ضاله زیدیه، اسماعیلیه، همبوشیه و ...)

اعتقاد مذهب شیعه در مورد مرکب و جسم و جوهر و عرض نبودن خداوند

جسم ,مرکب ,عرض ,جوهر ,بسیط ,حق ,زیرا که ,و عرض ,جسم و ,و جوهر ,و جسم

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جامعه مدرن ریزوریوس بیمه آور محصولات جانبی عالَمِ آخرت نَــــقدانه اجاره خودرو سرویس آشپزخانه و قابلمه تحلیل فیلم کوتاه نیازمندی ها ، آگهی رایگان و تبلیغات رایگان اینترنتی